Laster Hendelser

« All Hendelser

• Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

Inspirasjonsdag for musikkterapeuter i demensomsorgen

20. november 2019 kl. 09:0014:00

Hvordan støtter vi bedst muligt plejemedarbejdere i at anvende afstemte musikalske interaktion med mennesker med demens? – Introduktion til PAMI- manual

Tid: onsdag 20. november kl. 9-14 (inkl. en times lunsjpause). Gratis lunsj.

Sted: Studio A, Stein Rokkans hus, Nygårdsgaten 5, Bergen

Underviser: Julie K. Krøier, musikterapeut og phd. studerende ved Aalborg Universitet.

Påmelding innen 10. november

Musikkterapeuter i POLYFON: gratis. Andre musikkterapeuter: kr. 400

Sammendrag:

I de seneste år er interessen for brug af musik i demensomsorgen steget i Skandinavien og musikterapeuter efterspørges til at støtte og uddanne plejemedarbejdere i at anvende musikalske interaktioner med mennesker med demens. At supervisere, undervise og støtte plejemedarbejdere i brug af musik kan betegnes som indirekte musikterapi. Indirekte musikterapi er et arbejdsområde, der indeholder mange spændende muligheder for at have positiv indflydelse på både den ældres liv og plejemedarbejdernes arbejdsglæde, men er samtidig også et nyt felt med nye faglige udfordringer for musikterapeuter.

På Aalborg Universitet har forskningsgruppen PAMI (Person Attuned Musical Interaction) ledet af Professor Hanne Mette Ridder de seneste år undersøgt hvordan musikterapeutiske teknikker og tilgange kan anvendes tværfagligt i demensomsorgen. Denne viden er nu blevet samlet i en manual, som for tiden afprøves i Danmark og på Færøerne.

Julie vil denne dag introducere deltagerne til den nyeste forskning i tværfaglig brug af musik i demensomsorgen og centrale begreber som fx afstemning (no: indtoning), gensidighed og dyadisk regulering vil blive præsenteret og eksemplificeret. Endvidere vil Julie præsentere et udkast til en manual vedrørende tværfaglig brug af musik i demensomsorgen. Manualen består af:

1)      Arbejdshæfte til plejemedarbejdere

2)      Powerpoint-materiale til undervisning

3)      Lille teoribog med baggrundsviden

4)      Hæfte til musikterapeuten med øvelser til undervisningen og ideer vil hvordan musik kan anvendes i pleje

Til inspirationsdagen vil deltagerne afprøve manualens øvelser og få nye ideer til praktisering af indirekte musikterapi i demensomsorgen.

Relevant litteratur:

• Krøier, J. K., & Ottesen, A. M. (2018). Omsorgsgiveres tavse viden om brug af sang og musik i demensomsorgen – hvordan indirekte musikterapeutisk praksis kan fremme faglig refleksion. Dansk Musikterapi. (Kan downloades).
  • Beer, L. E. (2017). The role of the music therapist in training caregivers of people who have advanced dementia. Nordic Journal of Music Therapy, 26(2), 185–199. https://doi.org/10.1080/08098131.2016.1186109

Kort om Julie:

Julie K. Krøier er uddannet musikterapeut i 2010 og GIM-terapeut i 2014. Hun er koordinator for det danske netværk for musikterapeuter i demensomsorgen og medredaktør på Dansk tidsskrift for musikterapi. Mange norske musikterapeuter har set et glimt af hendes praksis på forsidebildet til bogen ”Musikkterapi og eldrehelse”. De seneste 10 år har hun arbejdet med tværfaglig brug af musik i demensomsorgen, og hun skriver for tiden ph.d. om dette emne parallelt med sit kliniske virke som musikterapeut.

Dato:
20. november 2019