Laster Hendelser

« All Hendelser

• Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

Musikkterapi i FACT-team: prosjekter i POLYFON?

15. juni 2018 kl. 13:0015:00

Gratis

Fredag 15. juni arrangerer POLYFON et idéutviklingsmøte om mulige prosjekter om musikkterapi i FACT-team. Vi får besøk av Hans Petter Solli, musikkterapeut ved Lovisenberg Diakonale Sykehus og postdoktor ved Norges musikkhøgskole. På møtet vil han legge fram sitt forskingsprosjekt om musikkterapi i FACT-team. Deretter blir det idémyldring om prosjekt- og samarbeidsmuligheter.

Meld deg på (arrangementet er gratis)

Forskingsprosjektet MusTCare – implementering av musikkterapi i oppsøkende psykisk helseteam

Hans Petter Solli

Alvorlige psykiske lidelser, ofte kombinert med rusavhengighet, forårsaker store menneskelige lidelser og er en stor utfordring for hjelpeapparatet. For å nå ut til denne pasientgruppen er det etablert 18 FACT-team (Flexible Assertive Community Team) i Norge. 17 nye team er under planlegging og det nasjonale behovet anslås å være på 83 team.

Disse teamene skal tilby kunnskapsbasert behandling og bygge på et recovery-perspektiv. Musikkterapi er en kunnskapsbasert og recovery-orientert behandlingstilnærming som anbefales i nasjonale retningslinjer for psykose og rusavhengighet.

I dag er det kun 5 musikkterapeuter som jobber i oppsøkende tjenester i Norge, men de foreløpige erfaringene er gode. Det finnes imidlertid svært lite systematisk kunnskap om hvordan musikkterapi bør implementeres for å gi best mulig behandling til denne pasientgruppen.

MusTCare er en fireårig forskningsstudie finansiert av Extrastiftelsen gjennom Rådet for psykisk helse. Prosjeket er tilknyttet Norges musikkhøgskole, forskergruppen Senter for forskning i musikk og helse (CREMAH) og Lovisenberg Diakonale Sykehus. Prosjektleder og forsker er Hans Petter Solli. Målet med studien er å bidra til praksis- og brukernær kunnskap om hvordan musikkterapi best kan støtte FACT-pasienters bedringsprosess, og med det bidra til et kunnskapsgrunnlag for videre implementering av musikkterapi i FACT-team nasjonalt og internasjonalt.

Dato:
15. juni 2018
13:00–15:00
Kostnad:
Gratis

Sted

Gunnar Sævigs sal, Griegakademiet – Institutt for musikk, Universitetet i Bergen
Lars Hillesgt. 3
Bergen, Norge