Laster Hendelser

« All Hendelser

• Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

KREATIV OG INTERAKTIV STIMMING WORKSHOP

26. mars 2022 kl. 10:0013:00

Foto: Katja Gottschewski

Bergen kulturskole inviterer til «KREATIV OG INTERAKTIV STIMMING WORKSHOP» 26. mars med Katja Gottschewski.

Katja er en autistisk musikkterapeut som jobber på Lunderød skole og ressurssenter i Arendal. Hun har vært en aktiv deltaker i det internasjonale autistiske miljøet i over 20 år og har holdt flere foredrag om autistisk kultur. Hun skriver om workshopen:

“Stimming” står for “selvstimulering”. Det blir oftest nevnt i sammenheng med autisme, men det er noe alle mennesker gjør. Men autister gjør det ofte i større grad, på sine egne måter og kanskje av flere årsaker. Stimming har en rytmisk kvalitet som gjør det lett å integrere det i musikkterapi, og det er ofte et godt utgangspunkt for å få kontakt med en autistisk person som du ikke har en felles kommunikasjonsplattform med. Min workshop kommer derfor til å være spesielt nyttig for musikkterapeuter som jobber med autister, men det er også relevant for alle som ønsker å lære mer om stimming generelt. Det vil være en teoretisk del der jeg snakker om hva stimming er og hvordan og hvorfor vi gjør det. Dette vil deltakerne kunne erfare praktisk ved å “stimme” sammen, og det blir anledning til å dele sine egne “stimmer”. Jeg kommer til å ta med noen leker og gjenstander som egner seg til stimming, og vi vil se på hvordan musikkinstrumenter kan brukes til dette formålet. Så kommer vi til å kombinere stimming med musikalsk improvisasjon. Det blir mye rom for diskusjon og deling av egne erfaringer. Målet er at deltakerne blir mer bevisst på egen stimming, forstår betydningen av stimming hos menneskene de jobber med, og får nye ideer om hvordan de kan innlemme stimming i sitt arbeid.

Workshopen blir gjennomført den 26. mars fra kl. 10 – 13 ved Bergen kulturskole sine lokaler i Strømgaten 19 og med god støtte fra Kulturskolen og Polyfon kunnskapsklynge for musikkterapi.

HAR DU LYST TIL Å DELTA, SÅ MELD DEG PÅ HER:

Dato:
26. mars 2022