Musikkterapeuter har en femårig profesjonsutdanning på universitetsnivå (mastergrad) og arbeider relasjonelt og ressursorientert.
Praksis tilpasses den enkeltes musikalske forutsetninger/interesser og aktuelle helserelaterte behov. Oppfølging som støtter brukerens muligheter til å ta med seg musikken ut av terapirommet og inn i hverdagslivet vektlegges.
Fagmiljøet i Norge er i den internasjonale forskingsfronten og utdanner kvalifiserte musikkterapeuter med kompetanse på arbeid med mennesker med psykiske lidelser.
Musikkterapi er anbefalt og tatt i bruk i forebygging, behandling og oppfølging i psykisk helsevern og i kommunale tjenester, både i arbeid med barn, unge, voksne og eldre.
Helsedirektoratets nasjonale faglige retningslinjer for utredning, behandling og oppfølging av psykoselidelser (IS-1957) gir en klar anbefaling (gradering A) av musikkterapi.
«Musikkterapi fremmer tilfriskning, og behandlingen bør starte i en så tidlig fase som mulig med henblikk på å redusere negative symptomer. Behandlingen må utføres av terapeuter med godkjent utdanning innen musikkterapi.» (s. 70)
Det nasjonale samvalgsverktøyet for psykose gjør det lettere for personer med psykose å delta i valg av behandling, og musikkterapi er en av fem behandlings- og
mestringsmuligheter som beskrives (de andre er samtaleterapi, medisiner, individuell jobbstøtte og andre mestringstiltak).
Musikkterapi beskrives som en av de psykososiale behandlingsmetodene for depresjon i de Nasjonale retningslinjer for diagnostisering og behandling av voksne med depresjon i primær- og spesialisthelsetjenesten (IS-1561).
Utfordringer med psykisk helse og bruk av rusmidler henger ofte sammen. Musikkterapi er også anbefalt i de nasjonale retningslinjene for rusbehandling og avrusing, se GAMUTs kunnskapsbeskrivelse for musikkterapi i rusfeltet.
Musikkterapeutisk praksis og teori
Den nasjonale behandlingsteksten for musikkterapi innen psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling gir en lettfattelig beskrivelse av hva musikkterapi kan innebære for brukeren.
For spesialisthelsetjenesten er det etablert en egen prosedyrekode for musikkterapi innen (re)habilitering, psykisk helse og tverrfaglig spesialisert rusbehandling.
Musikkterapeuter arbeider både med individuelle terapiforløp, gruppeterapi, åpne grupper samt tiltak i samfunnskontekster.
Musikkterapifaget legger vekt på tverrfaglig samarbeid. Det er derfor viktig for musikkterapeuten å delta i behandlingsmøter og andre samarbeidsforum på institusjonen. Musikkterapeuten samarbeider også ofte med aktører utenfor institusjonen, f. eks med lokale kulturtilbud.
Praksis er gjerne ressurs- og samfunnsorientert. I dette fremheves betydningen av å anerkjenne og stimulere brukerens ressurser, med vekt på å fremme helse, recovery, livskvalitet og velvære. Brukerinvolvering og en likeverdig relasjon vektlegges i det terapeutiske samarbeidet.
Ulike måter å bruke musikk på tilbyr ulike typer erfaringer. For mange mennesker gir musikk tilgang til følelser (både gode og vonde), minner, sosiale opplevelser og mestring. Slike erfaringer vil musikkterapeuten ta i bruk og bygge videre på i det terapeutiske samarbeidet.
Musikkterapitilbud kan tilrettelegges både for de som har mye musikkerfaring og for de som har lite eller ingen erfaring med å musisere. Brukere inviteres inn i en musikalsk samhandling som eksempelvis kan omfatte sang, samspill på instrumenter, improvisasjon, komposisjon/sangskriving, bevegelse og/eller lytting. Samtalens plass i musikkterapitilbudet avhenger av brukerens behov og ressurser.
I arbeid med forebygging og oppfølging i lokalsamfunnet, kan musikkterapeuten f.eks. arbeide med lavterskeltilbud som kor, band og musikkafé, eller med bruk av musikk i dagliglivet.
Beskrivelser av musikkterapeutiske arbeidsmetoder:
- Mössler, K. & Fuchs, K. Musical progress towards therapeutic change: A qualitative study on how to develop a focus in music therapy. Nordic Journal of Music Therapy 2015 24(4).
- Mössler, K.; Fuchs, K.; Heldal, T.O.; Karterud, I.M.; Kenner, J.; Nesheim, S.; Gold, C.. The clinical application and relevance of resource-oriented principles in music therapy with psychiatric clients. British Journal of Music Therapy, Vol. 25(1), s 72-91, 2011.
- Rolvsjord, R. En ressursorientert musikkterapi. I: Trondalen, G. & Ruud, E. (red), Perspektiver på musikk og helse. Oslo: Norges Musikkhøgskole, 2008.
- Rolvsjord, R., Gold, C. & Stige, B. Appendix to therapeutic principles for resource-oriented music therapy: A contextual approach to the field of mental health. Nordic Journal of Music Therapy 14(1), 2005.
- Solli, H.P. Musikkterapi som integrert del av standard behandling i psykisk helsevern. I Ruud, E. (red.), Musikk i psykisk helsearbeid med barn og unge. Skriftserie fra Senter for Musikkterapi Oslo: NMH Publikasjoner. (pp. 15-36), 2009.
- Solli, H.P. & Rolvsjord, R. Musikkterapi som behandlingstilbud for pasienter med psykose. Musikkterapi nr. 3, 8-16, 2008.
- Solli, H.P. & Rolvsjord, R. Musikkterapi som supplement til standard behandling av pasienter med psykose. Dialog, Bulletin for SEPREP, nr.1/19, s.9-21, 2009.
- Trondalen, G. & Skårderud, F. Playing with affects … and the importance of «affect atunement» Nordic Journal of Music Therapy 16(2), 2007.
Case-beskrivelser
- Næss, T. & Ruud, E. Audible gestures: from clinical improvisation to community music therapy. Music therapy with an institutionalized woman diagnosed with paranoid schizophrenia. Nordic Journal of Music Therapy 16(2), 2007.
- Rolvsjord, R. Sophie learns to play the piano. A case study exploring the dialectics between didactic and psychotherapeutic music therapy practices. Nordic Journal of Music Therapy 10(1) 2001.
- Solli, H.P. “Shut up and play!” Improvisational use of popular music for a man with schizofrenia. Nordic Journal of Music Therapy 17(1), 2008.
Teoretiske perspektiver
Musikkterapiens teorigrunnlag er i rask utvikling, og omfatter biologiske, psykologiske, sosiale og kulturelle dimensjoner.
Faget bygger på en forståelse av (proto)musikalitet som en allmennmenneskelig kapasitet som er forankret i menneskets biologi og som gjør nonverbal mellommenneskelig kommunikasjon mulig. Nevrovitenskapelig kunnskap om musikkens virkning på hjernens belønningssystem og om musikk, emosjoner og nevroplastisitet inngår derfor i fagets teorigrunnlag.
Samtidig er det riktig å si at sosiale og kontekstuelle perspektiver står helt sentralt. Her følger noen referanser til teoretiske arbeider i den relasjonelle, kontekstuelle, ressurs- og brukerorienterte tradisjonen som preger norsk musikkterapi:
- Rolvsjord, R. Therapy as empowerment. Clinical and political implications of empowerment philosophy in mental health practises of music therapy. Nordic Journal of Music Therapy 13(2), 2004.
- Rolvsjord, R. Resource-oriented music therapy in mental health care. Gilsum NH: Barcelona Publishers, 2010.
- Solli, H.P. Med pasienten i førersetet. Recovery-perspektivets mulige implikasjoner for musikkterapi i psykisk helsearbeid. Musikkterapi i psykiatrien online, 2012.
- Stige, B. Culture-centered music therapy. Gilsum, NH: Barcelona Publishers.
- Stige, B., Ansdell, G, Elefant, C., & Pavlicevic, M. Where music helps: Community music therapy in action and reflection. Aldershot, UK: Ashgate, 2010.
- Stige, B. & Aarø, L.E. Invitation to community music therapy. New York: Routledge, 2012.
- Trondalen, G. Relational music therapy: an intersubjective perspective. Dallas, TX: Barcelona Publishers, 2016.
Positive effekter av musikkterapi
Forskning viser at musikkterapi har en positiv effekt på brukerens motivasjonsnivå, affektive tilstand, relasjonelle og sosiale ferdigheter. De empiriske funnene er særlig relatert til depresjon, schizofreni og schizofreniliknende sinnslidelser, samtidig som det ser ut til at mange effekter gjelder på tvers av diagnoser.
På et symptom- og funksjonsnivå viser musikkterapi, gitt som et tilbud i tillegg til standardbehandling, følgende signifikante effekter:
Musikkterapi reduserer
- depressive symptomer
- angst
- negative symptomer
Musikkterapi forbedrer
- generell klinisk helsetilstand
- generell psykisk helsetilstand
- sosialt funksjonsnivå
Studiene indikerer at effektene er avhengige av to viktige faktorer:
Effektene henger sammen med varigheten av behandlingen
- effekten av musikkterapi stiger med økt timeantall
- studier anbefaler 20 timer musikkterapi eller mer for å få moderate effekter.
Effektene henger sammen med kvaliteten på musikkterapitilbudet
- effekten av musikkterapi er bedre når timene blir gjennomført av en (godt) kvalifisert musikkterapeut.
Cochrane-oversikter
- Aalbers S, Fusar-Poli L, Freeman RE, Spreen M, Ket JCF, Vink AC, Maratos A, Crawford M, Chen X, Gold C. Music therapy for depression. Cochrane Database of Systematic Reviews 2017, Issue 11. Art. No.: CD004517. DOI: 10.1002/14651858.CD004517.pub3.
- Geretsegger, M., Mössler, K.A., Bieleninik, Ł., Chen, X.J., Heldal, T.O. & Gold, C. Music therapy for people with schizophrenia and schizophrenia‐like disorders. Cochrane Database of Systematic Reviews 2017, Issue 5. Art. No.: CD004025. DOI: 10.1002/14651858.CD004025.pub4.
Andre effektstudier, systematiske gjennomganger og metaanalyser
- Carr, C.; Odell-Miller, H.; Priebe, S. A systematic review of music therapy practice and outcomes with acute adult psychiatric in-patients . PLoS ONE 8(8) e70252, 2013.
- Erkkilä, J.; Punkanen, M.; Fachner, J.; Ala-Ruona, E.; Vanhala, M. & Gold, C. Individual music therapy for depression: randomised controlled trial. British Journal of Pyschiatry, 199:132-139, 2011.
- Gold, C.; Solli, H.P.; Krüger, V.; Lie, S.A. Dose-response relationship in music therapy for people with serious mental disorders: Systematic review and meta-analysis. Clinical Psychology Review, vol. 29, issue 3, p. 193-207, 2009
- Gold, C.; Mössler, K.; Grocke, D.; Heldal, T.O.; Tjemsland, L; Aarre, T; Aarø, L.E.; Rittmannsberger, H; Stige, B.; Assmus, J. & Rolvsjord, R. Individual Music Therapy for Mental Health Care Clients with Low Therapy Motivation: Multicentre Randomised Controlled Trial Psychotherapy and Psychosomatics, vol. 82, s. 319-331, 2013.
Brukererfaringer
Forskning på brukererfaringer med musikkterapi viser at musikkterapi oppleves som en viktig del av behandlingen.
Musikkterapi knyttes ofte til «positive» erfaringer som glede, motivasjon, håp og mestring, og assosieres derfor ofte til noe som ikke oppfattes som «behandling» i tradisjonell forstand.
Samtidig forteller mange brukere om at musikkterapi bidrar til å lindre symptomer og smerte, og hjelper dem til å ha kontakt med og tolerere følelser.
Den sosiale erfaringen knyttet til musikalsk samhandling fremheves ofte.
Brukerperspektiver på musikkterapi
- Ansdell, G. & Meehan, J. “Some light at the end of the tunnel”. Exploring users evidence for the effectiveness of music therapy in adult mental health settings. Music and Medicine, 2 (1), 29-40, 2010.
- Rolvsjord, R. Resource-oriented music therapy in mental health care. Gilsum NH: Barcelona Publishers, 2010.
- Solli, H.P. Battling illness with wellness: A qualitative case study of a young rapper’s experiences with music therapy.
Nordic Journal of Music Therapy, 2014. - Solli, H.P. & Rolvsjord, R. “The Opposite of Treatment”: A qualitative study of how patients diagnosed with psychosis experience music therapy. Nordic Journal of Music Therapy, 2014.
- Solli, H.P., Rolvsjord, R. & Borg, M. Toward Understanding Music Therapy as a Recovery-Oriented Practice within Mental Health Care: A Meta-Synthesis of Service Users’ Experiences. Journal of Music Therapy, Winter 50(4), 244-273, 2013.
- Stige, B. . The doors and windows of the dressing room: Culture-centered music therapy in a mental health setting. In Anthony Meadows (Ed.), Development in music therapy practice: Case study perspectives. Gilsum NH: Barcelona Publishers, 2011.
Brukerinvolvering i musikkterapi
- Hense, C. Forming the Youth Music Action Group. Voices: A World Forum For Music Therapy, 15(1), 2015.
- Rolvsjord, R. Music therapy in everyday life: With the organ as the third therapist. In Bonde, L.O., Ruud, E., Skånland, M. & Trondalen G.(red.) Music and Health Narratives. NMH-publikasjoner 2013. Skriftserie fra Senter for musikk og helse, 2013.
- Rolvsjord, R. What clients do to make music therapy work: A qualitative multiple case study in adult mental health care.
Nordic Journal of Music Therapy, 24(4), 2015. - Rolvsjord, R. Five episodes of clients’ contributions to the therapeutic relationship: a qualitative study in adult mental health care. Nordic Journal of Music Therapy, 2015.
- Rolvsjord, R. (2014). The Competent Client and the Complexity of Dis-ability. Voices: A World Forum for Music Therapy 14(3), 2014.
Studier av implementering i tjenestene
- Hense, C. Exploring the influence of interdisciplinary clinicians’ perceptions of music therapy on referrals in a youth mental health service [online]. Australian Journal of Music Therapy, Vol. 29, 2018: 17-35.
- Rolvsjord, R. Music therapy in a recovery-oriented unit: a qualitative study of users’ and staff’s experiences with music therapy in mental health care. American Journal of Psychiatric Rehabilitation, 21(1-2), 2018.
Musikkterapi og psykisk helse inngår i de norske musikkterapiutdanningene
Musikkterapi er en profesjonsutdanning på masternivå.
Studietilbudene inkluderer musikkemner, teoretiske emner fra psykologi og medisin, musikkterapeutiske praksisemner og teori, samt forskningsmetode, profesjonskunnskap og etikk. I dette inngår teori og praksis knyttet til musikkterapi innen psykisk helsearbeid.
Gjennom studiene utvikler musikkterapistudentene breddekompetanse og fleksibilitet med tanke på å bruke musikk i ulike helsekontekster.
En kvalifisert musikkterapeut møter den enkelte ut ifra brukerens egne musikalske forutsetninger. Dette innebærer bevissthet og fleksibilitet rundt musikalsk identitet og fortrolighet til ulike musikalske genrer.
Musikkterapeuten tilpasser seg til brukerens musikalske ferdigheter, og er bevisst på og har kompetanse til å regulere intensitetsnivået i den musikalske samhandlingen slik at det ikke blir emosjonelt overveldende.
Musikkterapiutdanningene i Norge
- 5-årig integrert mastergradsprogram i musikkterapi: Griegakademiet – Institutt for musikk, Universitetet i Bergen
- PhD utdanning, Grieg research school in interdisciplinary music studies
- 2-årig mastergradprogram i musikkterapi, Norges Musikkhøgskole (forutsetter relevant bachelorgrad)
- Det vitenskapelige ph.d.-programmet ved Norges musikkhøgskole
Etterutdanninger og kurs
Universitetet i Bergen og Norges musikkhøgskole har de siste år utviklet ulike etterutdanningskurs for musikkterapeuter som arbeider innen psykisk helse og rus. Eksempler på slike kurs (men som ikke tilbys per dags dato), er:
Mulighetene for å etablere en spesialistutdanning for musikkterapeuter er under utredning.
Fagpersoner ved GAMUT som forsker på psykisk helse
Tvillingssenteret GAMUT (UiB & NORCE) gjennomfører bade kvalitative og kvantitative studier og bidrar i den internasjonale forskingsfronten på feltet.
Ta gjerne kontakt med våre forskere for foredrag og informasjon eller for å drøfte muligheter for samarbeid om forskning på musikkterapi og psykisk helse.
- Monika Geretsegger, NORCE
- Christian Gold, NORCE/UiB
- Karin Mössler, NORCE
- Randi Rolvsjord, UiB
- Brynjulf Stige, UiB/NORCE
- Lars Tuastad, UiB
Supplerende informasjon
Det er et stykke igjen før anbefalingene av musikkterapi i nasjonale retningslinjer er implementert i tjenestene. For å bidra til at musikkterapi skal bli tilgjengelig for de brukerne som ønsker og trenger det, har Griegakademiet, UiB, etablert POLYFON kunnskapsklynge for musikkterapi, i samarbeid med en rekke kommuner, helseforetak, kompetanse- og forskingsmiljø.
Kunnskapsklyngen arrangerer den årlige POLYFON-konferansen, lyser ut midler til prosjekt, arrangement og formidling, og bidrar aktivt til utvikling av kunnskapsbasert praksis og praksisnær forsking.
Samarbeidet i kunnskapsklyngen POLYFON er en del av bakgrunnen for at Helse Bergen har vedtatt å implementere musikkterapi på alle sine klinikker i psykisk helsevern.
Følg POLYFON på Facebook.
Denne kunnskapsbeskrivelsen ble sist oppdatert 10. desember 2019.