Musikkterapiforsker vant den nasjonale finalen av Forsker Grand Prix

Lørdag 26. september gikk Tora Söderström Gaden fra NORCE og Griegakademiets senter for musikkterapiforskning (GAMUT) helt til topps i den nasjonale finalen av Forsker Grand Prix.

Foto: Yngve Vogt, UiO

Med en forbilledlig ro og oppriktighet klarte Tora å trollbinde både dommere og tilskuere da hun i løpet av fire minutter formidlet egen forskning sammen med elleve andre spente finalister på Byscenen i Trondheim. De kvalifiserte finalistene bestod av de to beste kandidatene fra seks delfinaler i Kristiansand, Trondheim, Bergen, Stavanger, Oslo og Tromsø.

Tora jobber med å forstå effekten av musikkterapi på det emosjonelle båndet mellom premature barn og deres foreldre under sykehusinnleggelse og etter utskriving fra sykehuset. Dette gjør hun ved å følge familier med premature barn over to år gjennom sykehusinnleggelse og overgangen til hjemmet.

De tre kandidatene med flest poeng ble sendt videre til superfinale. På en like overbevisende måte klarte Tora å engasjere publikum i superfinalen og vant til slutt det gjeve trofeet.

Foto: Yngve Vogt, UiO

Presentasjonene ble bedømt på grunnlag av fremførelse, struktur og innhold, og stemmene talte 50/50 fra publikum og fagjury. Fagjuryen bestod av NRK-journalist Erlend Lånke Solbu, områdedirektør i Forskningsrådet Kristin Danielsen og skuespiller ved Trøndelag Teater Ingrid Bergstrøm. Den folkekjære proramlederen Solveig Kloppen var konferansier, og selve prisen ble delt ut av rektor ved NTNU, Anne Borg.

Gratulerer Tora!